Bár már állítólag a nagymamám is tud ilyet készíteni, de azért talán nem minden nagyi ennyire jártas a témában. Nézzük tehát, hogy mit jelent ez a varázsszó.
A „reszponzív” durván „alkalmazkodót” jelent webes környezetben. Ez röviden annyit tesz, hogy a weboldal minden szempontból – tehát felépítésben, működésben és tartalomban is alkalmazkodik az eszközhöz, amiről nézik.
Fontos kiemelni, hogy egy reszponzív honlap felfelé is adaptív, tehát, nem csak a mobil eszközökhöz alkalmazkodik, hanem pl., ha egy 23 colos, 4K-s képernyőn nézzük, akkor is szép és hibátlanul működik.
Ez szép és jó, de miért fontos ez?
A böngészésünk, mint első világbeli országnak – bizony, első világ – több mint fele már mobilról történik, beleértve az internetes vásárlást is. Ez egy döbbenetesen nagy arány. Ennek köszönhető, hogy 2021. májustól a Google egy weboldal mobil tulajdonságait tekinti az egyik meghatározó szempontnak, amikor két - minden más tulajdonságában tökéletesen megegyező - oldal között tesz különbséget, hogy melyiket jelenítse meg előrébb a találatok között.
Magyarul az, hogy hogyan néz ki és működik a honlapunk mobilon, fontos a felhasználóinknak (akik számunka a legfontosabbak kell, hogy legyenek) és fontos a világ legmeghatározóbb keresőjének.
Ez egy kicsit sakk-matt helyzet, ha egyébként nem akarunk ezzel foglalkozni.
De mi van, ha akarunk ezzel foglalkozni?
Azok a cégek, akik felismerik ennek a fontosságát és sürgősségét jelentős versenyelőnyhöz juthatnak. Különösen igaz ez, ha az iparáguk értékesítési csatornái csak most kezdenek elektronikussá válni – adott esetben egy-egy világjárvány következtében -.
Ezek a cégek azok, akik már akkor ismertek lesznek online, amikor elkezd sztenderddé válni az itt történő értékesítés és ezzel jelentősen növelhetik nem csak a márkaismertségüket, de a piaci részesedésüket is.
Adott tehát a felismerés és az elhatározás, hogy új értékesítési csatornákat építsünk ki és kihasználjuk a társadalmi trendeket a cég céljainak elérése érdekében. Mire van szükség ahhoz, hogy JÓ weboldalunk legyen mobilon (is) és ne csak "kilóra" legyen meg?
- Ismernünk kell, hogy kinek és milyen eszköz(ök)re tervezünk
Mielőtt nekiállunk megtervezni egy mobil (vagy bármilyen más nem hobbicélú) felületet, lényeges, hogy átgondoljuk, hogy kinek tervezünk és felhasználóink milyen élethelyzetben lesznek az oldal használatakor.
Pénzügyi vezetőket célzunk, akik a péntek reggeli vezetőin olvasgatják majd az oldalunkat? Ekkor valószínűleg a legújabb mobilra tervezhetünk, viszont csak megosztott figyelemmel fogják olvasni oldalunkat. Ennek megfelelően kell felkeltenünk a célközönség figyelmét.
Ruhaipari termékeink célcsoportja a fiatal felnőtt, közepes és magas jövedelmű nők Budapesten? Ekkor a mobil és asztali eszközök széles skálájára kell terveznünk a cég és termékek pozicionálásától és a releváns szegmenstől függően (érdekli, hogy miért? Írjon nekünk!). A fogyasztóink várhatóan a munkahelyi gépükön/laptopjukon és a telefonjukon is fogják böngészni oldalunkat, de valószínűleg mindkét esetben a figyelmük többségét birtokoljuk majd.
- Szükség van valakire, aki képes ezeket összegyúrni
Ha tényleg komolyan vesszük a dolgot, akkor érdemes találni valakit, aki meg tudja tervezni és el is tudja készíteni a reszponzív oldalt – mégpedig tényleg felhasználó-központú megközelítésben. Ez elég ingoványos talaj lehet, mert zongorázni lehet a különbséget a "honlapot készíteni" és "felhasználóbarát honlapot készíteni" között. Fontos, hogy olyan partnert keressünk, aki valóban a fogyasztóinkat helyezi a középpontba.
A másik terület, ahol ez a folyamat elcsúszhat, a projekt koordináció. Sokszor előfordul, hogy egyenként nagyon is hozzáértő cégek sem tudnak megfelelően együtt dolgozni a fluid kommunikáció és az ügyféligények pontos megállapításának hiánya miatt.
Jól megcsinálni valamit majdnem mindig tovább tart, de az esetek többségében jövedelmezőbb is.
- Megfelelő marketingcsatornákat kell alkalmaznunk
Amikor a tervezési, kivitelezési és tesztelési fázison is túl vagyunk, akkor érdemes egy pillanatra lassítani és kiválasztani a megfelelő helyeket, ahol meg akarunk jelenni.
Fontos, hogy a konkrét célközönségnek, meghatározott élethelyzetbe készült tartalmak és felületek a megfelelő módon és helyen találják meg őket.
Miért jobb egy reszponzív weboldal, mint egy applikáció az esetek többségében?
Azt talán lefektethetjük, hogy nagyon fontos, hogy mobilon hogyan jelenünk meg. Ugyanakkor van egy gyakorlati szempont, ami mind, a felhasználóinknak mind pedig nekünk nagyon fontos és mindkettőnk életét nagyban befolyásolja.
Ez a szempont az egyszerűség.
Amikor valaki meg akar nézni valamit az interneten, nem akar feleslegesen letölteni egy applikációt. Egyszerűen azt szeretné, ha megnyithatná egy böngészőben minden további nélkül. Minden letöltési kötelezettség és regisztráció nagymértékben visszaveti oldalunk látogatottságát, a felhasználói élményt és összességében az online értékesítési csatornánk sikerességét.
Ugyanilyen fontos az egyszerűség üzemeltetői oldalról. Míg egy weboldalt, ha egyszer frissítünk vagy feltöltünk rá egy új tartalmat, mindenhol (azaz minden eszközön) frissül, addig egy applikációnál ezt külön meg kell tegyük, ha egyáltalán meg tudjuk tenni mi magunk.
Ez jelentős többletmunka és sok esetben többletköltség is. Apropó többletköltség.
Egy applikáció fejlesztése általában többszöröse egy weboldalénak, míg ezzel egy időben az aránytalanul gyorsan fejlődő mobil eszközök miatt a folyamatos fejlesztési költségeink is várhatóan jelentősen magasabbak, mint egy honlapnál.
Kijelenthető, hogy a mai webes technológiával majdnem bármit el lehet készíteni, amire még nem olyan régen applikációkat fejlesztettek.
Mikor érdemes mégis appot fejleszteni?
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy vannak esetek, amikor igenis érdemes appot fejleszteni. Ilyen eset például, ha egy applikáció annyi személyre szabott információt, lehetőséget (stb.) tartalmaz, hogy nem praktikus ezt a rengeteg információt a weben tárolni és érdemes applikációt fejleszteni (pl. sport applikációk), illetve ide tartoznak a magas-biztonságú rendszerek, mint a banki alkalmazások.
Összességében tehát elmondható, hogy kiemelkedően fontos a mobil-barát vagy reszponzív webes megjelenés jelentős versenyelőnyt adhat, ha megfelelő körültekintéssel van megtervezve és elkészítve.
Amennyiben szeretné, hogy megvitassuk cégének lehetőségeit a weben, ne habozzon írni nekünk. Konzultációnk ingyenes és nem jár elköteleződéssel.