Az online jelenlét alapvetően bármilyen digitális megjelenés, ami a céget, annak misszióját, céljait képviseli. Ezek lehetnek egyszerű „névjegykártya” szerűek, vagy a cég célközönségére tervezett, egységes arculatba illeszkedők.
Amikor online üzleti jelenlétet épít egy cég az első – és talán legfontosabb – lépés, hogy megállapítsa a céljait. Azaz, hogy rövid-, közép- és hosszú távon mit szeretne elérni a digitális csatornák használatával. E célokra építheti fel később az online stratégiáját.
Érdemes ilyenkor figyelembe venni, hogy az iparágban milyenek az értékesítési trendek vagy milyenek lesznek a jövőben. Könnyen lehet, hogy egy most komolynak tűnő beruházás az online jelenlétbe, később sokszorosan megtérülőnek bizonyul.
Kimondható, hogy a technológia fejlődés sebességének, az általános digitalizációnak és a jelenlegi világjárványnak köszönhetően – amelyek egybeesnek a fogyasztók kényelmi igényeinek növekedésével –, a legtöbb iparág az elektronikus értékesítési utak felé tolódik el.
Természetesen demagóg lenne azt állítani, hogy az offline értékesít a múlté, mert ez nem igaz, viszont a trendek egyértelmű képet mutatnak (ld. később).
„Az egész a keresővel kezdődött”
Az internet berobbanásával és a modern keresők (de főleg a Google) térnyerésével viszonylag gyorsan átalakultak az addig elég rugalmatlannak mondható, elsősorban offline vásárlási szokások.
A keresőnek hála a modern fogyasztók képesek egyszerűen, gyorsan és ingyen tájékozódni az elérhető termékekről, össze tudják őket hasonlítani, sőt meg is tudják őket venni ott helyben.
Ebből adódóan a piaci verseny a legtöbb iparágban jelentősen megnőtt. Eddig egy lokálisan működő bolt sokkal egyszerűbben adhatta drágábban a termékeit, hiszen a fogyasztói nem feltétlen tudtak arról, hogy túlárazott áruról van szó. Ennek az ár-versenynek köszönhetően nagy mértékben megnőtt a pozicionálás és így az arculat szerepe.
Ma már tekinthetjük alapvetésnek, hogy – hacsak nem szakmai tudást igénylő termékről van szó – a fogyasztóink jól tájékozottak. Sőt. Az új generációs fogyasztók (azaz mi) a legtöbbször maguk szeretnek terméket vagy szolgáltatást keresni és csak ritkán kattintanak rá „hidegen” hirdetésre, ha egyáltalán észreveszik azt (ezt a szaknyelv reklámvakságnak hívja).
Ezzel szemben versenyképességi szempontból a gyakorlat nagyon hasonló a korábbiakhoz. A versenytárs-, iparág- és termékelemzések ugyanúgy jelen vannak (természetesen). Viszont a fogyasztók elérésére használt csatornák erősen kezdenek eltolódni digitális irányba beleértve nem csak az alapvető online megjelenést (honlap), de a marketingcsatornákat (kereső, közösségi média) is.
Mielőtt bármibe is beelvágna az ember, érdemes megnézni, hogy mit mondanak a számok (statisztika adatok következnek).
A világon 2021 januárban nagyjából 4,6 milliárd (Statista, 2021) aktív internetező volt, ez a Föld teljes lakosságának ~ 60%-a. Ebből Európa egy kisebb szelet a maga ~397 millió főjével.
Az internetezők meghatározó többsége aktív mobil-internet felhasználó is egyben (4.32mrd (Statista, 2021)). Az átlagos okostelefonon töltött idő közel 3 óra (eMarketer, 2019). Ezalatt az idő alatt a teljes globális adatforgalom több mint 52,6%-át használjuk fel mobil eszközeinkről (Statista, 2019), tehát többet mint asztali vagy hordozható számítógépen.
Az interneten történő vásárlás szempontjából gyakorlatilag mindenki vásárolt már online, viszont az aktív internetezők 69%-a inkább mobilon szereti megnézni a termékeket és a 2/3-uk külön applikációt használ vásárlásra (Datareportal, 2020).
Ezekből a számokból tisztán látszik, hogy merrefelé tolódik el az értékesítés, legyen szó szinte bármilyen termékről vagy szolgáltatásról. Továbbá ezt támasztja alá az e-commerce (globális) iparági (részben prognosztizált) növekedése is.
Az iparági növekedés mértékéből látható, hogy a 2019-ről 2020-ra körülbelül 27% növekedés tapasztalható. Természetesen ehhez számos tényező hozzájárul, de nem elhanyagolható a párhuzam a 2019 végén / 2020 első negyedévben kitört COVID-19 világjárvánnyal.
A járvány rengeteg ember napi életét, rutinját és nem utolsó sorban internetezési és vásárlási szokásait alakította át. A PwC 2020-as magyarországi felmérése alapján a válaszadók 35%-a még élelmiszert is online vásárol.
Összességében tehát elmondható, hogy az egyre inkább digitalizálódó világban kiemelten fontos a üzleti online jelenlét, amely vízválasztó lehet versenyképességi szempontból.
Azok a cégek, akik felismerik ennek a fontosságát és sürgősségét, jelentős versenyelőnyhöz juthatnak. Különösen igaz ez, ha az iparáguk értékesítési csatornái csak most kezdenek elektronikussá válni.
Ezek a vállalkozások már akkor ismertek lesznek a weben, amikor elkezd sztenderddé válni az online értékesítés és ezzel jelentősen növelhetik a márkaismertségüket és piaci részesedésüket.
Amennyiben szeretné, hogy megvitassuk cégének lehetőségeit a weben, ne habozzon írni nekünk. Konzultációnk ingyenes és nem jár elköteleződéssel.